torsdag 28 maj 2009

Lilla fjunet!

I går fick en av våra aktiva ett mail om att någon hade hittat en kattunge mitt inne i stan kvällen innan! Den hade skrikit väldigt högt och när personen kom dit med sin hund kom lilltisen springande. Fanns varken någon kattmamma eller något syskon i närheten, så denna lilltise på ca 6 veckor var helt ensam denna kalla kväll. Efter att även sökt efter kattfamiljen direkt morgonen efter gav de upp och tog kontakt med oss som tog emot denna lilltise direkt.




Jag bäddade snabbt en kartong med lite mjukt så vi kunde sätta lilltisen där medans vi undersökte det lilla livet. Eftersom jag har egna katter kunde jag inte ta in den i lägenheten pga risk för smitta ( om den nu kanske var sjuk eller hade ohyra ) så vi satt i min stora hall med dörrarna stängda. Jag hämtade lite mjukmat som jag blandade ut med extra vatten och den åt utan problem. Efter att ha ätit en stund gav den ifrån sig en skrällande mjau, satte sig tillrätta och kissade mitt bland det mjuka. När tisen väl var klar tog den sin lilla tass och raffsade over sin lilla kissplätt.. lillfjunis visste exakt vad som gällde. Efter att ha gått igenom kisen insåg vi att denna verkade fullt frisk, pälsen var ren och fin, även öronen såg bra ut.

Stödhemmet som tog hand om kisen har redan Selma och hennes unge Dusty. De kom direkt och hämtade denna lilla fjunis och den mös i deras knä hela kvällen och natten. En mysig liten kise som älskar att bli kelad, så denna har haft ett hem. En välmående kise som hamnat ute på gatan, endast ca 6 veckor gammal...man undrar ju vad det är som har hänt.. =(


... mys mellan Selma och hennes unge Dusty...

En liten efterlysning finns på vår sida och på sajten hittekatter.ifokus.se men än är det ingen som har hört av sig angående detta lilla liv. Men han mår bra och kommer snart att finnas på hemsidan så att det går att tinga honom. När han är 12 veckor är han redo för adoption.

Tidigare idag fick jag en hälsning från stödhemmet, lillfjunis hade lagt sig i hennes knä och somnat. Bara kolla in denna skönhet, hur avslappnad som helst...





Tass från oss

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Ja, man undrar verkligen hur det lilla livet hamnat där och man vill inte ens tänka på hur det hade gått om det inte varit en sann djurvän som hittat den.
Nu har den iaf det varmt och skönt hos världens bästa stödmatte & stödhusse.

Alma sa...

jag blir fortfarande förfärad över att folk kan bara slänga ut en hjälplös kattunge mitt i stan dessutom. Hur tokig är man inte då? Det tar 1 mminut att slå upp nr till en kattförening o 1 att ringa. Ush.